23 березня 2012 року Тростянецька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 3 гостинно розчинила двері для вчителів української мови та літератури, які зібралися на районний семінар-діалог «Формування навчальних компетентностей учнів через особистісно зорієнтований підхід на уроках української мови та літератури». Директор освітньої установи Лампак Лариса Іванівна ознайомила присутніх зі специфікою роботи школи, кадровим складом учителів-філологів, розповіла про здобутки здібної, обдарованої молоді.
На уроці української мови в 7-А класі учні узагальнили і систематизували вивчений матеріал про прислівник. Виховним лейтмотивом навчального заняття стали поетичні рядки А. Потапової
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –
Учитель Євдокимова Наталія Миколаївна розпочала урок з мотивації навчальної діяльності: «Кожна людина ставить перед собою певну мету і крок за кроком намагається її досягти, бо це покращить її життя, побут, вона стане кваліфікованим фахівцем. Ми з вами теж на кожному уроці ставимо навчальні завдання, щоб сходинка за сходинкою здобувати глибокі знання, які роблять нас грамотнішими і розумнішими».
Учні удосконалили навички правильного слововживання та написання прислівників, редагування речень (вправа «Відчуй себе вчителем»), працювали з тестовими завданнями. Під час дослідження-відновлення школярі визначили, з якими частинами мови вживаються прислівники. Соціокультурна змістова лінія реалізована в колективній роботі з текстом відповідної тематики. Захищаючи здобуті знання, діти доводили чи спростовували тези: «Слова найкраще і ранком не можуть бути прислівниками, бо слово найкраще – прикметник, а слово ранком – іменник в орудному відмінку. Чи згодні ви з цим?», «У реченнях «Сказати добре слово» і «Доброму скрізь добре», у слові добре е є закінченням. Чи правильне це твердження?» Пожвавлення викликало завдання на розвиток логічного мислення та кмітливість: «Назвати п’ять днів тижня, не використовуючи при цьому ні чисел, ні назв днів». На завершення була використана вправа з ключем, правильність виконання якої підтвердив вислів: «Роби добрі справи».
Урок української літератури в 7-Б класі «Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник» Своякова Катерина Володимирівна побудувала за технологією групової навчальної діяльності. Групи «Дослідники» та «Бібліографи» підготували презентації про результати дослідження життєвого і творчого шляху поета. Разом із групою «Мелодика» учні поринули в неповторний світ «Пісні про рушник» у виконанні О. Таранця (відеозапис із кінофільму О. Мішуріна «Літа молодії»). Група «Вишиванка» розповіла про символіку українського рушника.
Учителем використано різноманітні методи та прийоми роботи: інтерв’ю, сенкан, «Доміно», асоціативний кущ, пейзажний етюд, есе.
Нетрадиційним було й оцінювання учнівської роботи на уроці: діти отримали картки з балами «1», «2», «3» та елемент узору вишиванки. Підсумовуючи свою роботу, кожен склав власний узор навчальних досягнень. А для всіх прозвучали напутні слова:
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату –
То обереги від біди.
Шануйте ті, що дала мати,
Готуйте дітям з чистої роси.
Щоб легко їм в житті здолати
Похмурі та скрутні часи,
Шануйте, друзі, рушники!
Пріоритетним напрямком роботи філологів Тростянецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 3 завжди була і є інтеграція навчальних предметів базового компонента. Це ще раз підтвердила літературно-музична композиція «Сонце української музики», присвячена 170-річчю від дня народження Миколи Віталійовича Лисенка, українського композитора, піаніста, диригента, педагога.
Ведучі свята – Громак Анатолій (10-А клас), Говтва Ірина (10-Б клас), Морозов Денис (9-А клас), Рибальська Катерина (11-Б клас) – захоплено розповідали про засновника національної музично-творчої школи, основоположника української класичної музики.
Учні ознайомилися з біографією М.Лисенка, дослідили зв’язок між його творчістю та мистецькою діяльністю українських письменників і поетів: І. Котляревського, Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, М. Гоголя, Дніпрової Чайки.
Учасникам заходу представили цікавий літературознавчий, музичний, творчий матеріал: мультимедійну презентацію мистецької діяльності М. Лисенка; відеоряд, що супроводжував інсценізацію уривків опер «Коза-дереза» (Дніпрової Чайки), «Наталка Полтавка» (І. Котляревського), фільму-опери «Тарас Бульба» (М. Гоголя). Звучали пісні на слова Т. Шевченка, І. Франка у музичному оформленні М. Лисенка.
Дітям завжди цікаво випробувати себе в інсценізаціях відомих з дитинства творів. Їх героїв вони знають змалку, безліч разів перечитуючи улюблені казки.
Найменші школярі виявили неабиякі акторські здібності. Якою лагідною і разом із тим хитрою, підступною виявилася Лисичка-Сестричка у виконанні Савченко Світлани з 4-А класу!
Четвертокласники Вінніков Едуард (у ролі Діда) та Лободюк Любов (у ролі Кізочки) нагадали добре відомий усім сюжет опери «Коза-дереза».
Творчим подвигом вважають сучасники впорядкування М. Лисенком музики до «Наталки Полтавки» І. Котляревського. Митець розкрив усі виразні можливості народної пісні, виніс її на велику оперну сцену, звідки вона зазвучала у високопрофесійній художній обробці.
На біс сприйняли глядачі пісню «Віють вітри» та діалог Наталки Полтавки (Козакевич Яна, 9-В клас) і возного Тетерваковського (Калашник Антон, 11-А клас) із п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка».
Завершуючи літературно-музичне свято, керівник шкільного методичного об’єднання вчителів-філологів Пасікун Оксана Іванівна зазначила: «Сьогодні ми представили дослідницько-пошукову роботу учнів, що стосується лише кількох геніїв українського мистецтва, але на цьому не ставимо крапку. Бо ми, нащадки великого і мужнього народу, повинні духовно розвиватися, зростати і продовжувати традиції».
На семінарі було підбито підсумки участі школярів району в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури (із чотирьох учасників троє посіли ІІІ-і місця), Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник» (510 учасників), Всеукраїнському конкурсі з українознавства «Патріот» (226 учасників); відзначено вчителів, які взяли участь у Всеукраїнському конкурсі на кращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2011-2012 навчальному році: Куделя Н.О., Смородинський НВК; Столяренко Л.М., Тростянецька ЗОШ № 4; Пасікун В.М., Полянський НВК; Отрохова О.П., Ницахська ЗОШ; Овчаренко Л.М. та Замула Я.В., Тростянецька СШ № 1; Пасікун О.І., Тростянецька СШ № 3; Дробітько О.В., Станівська ЗОШ; Гієнко В.А., Буймерська ЗОШ; Басова Н.В., Дернівський НВК.